Van samenwerken tot schaterlachen: wat is het geheime ingrediënt van werkplezier?

Voor menig manager in de zorg is het een uitdaging om om samen met een team te werken aan het vergroten van werkplezier. Maar wat is het eigenlijk, wat draagt daaraan bij en wie is ervoor verantwoordelijk?

Werkplezier is een beleving en die beleving kan per werksituatie sterk onderling verschillen per teamlid. Immers, iedereen heeft zijn eigen referentiekader en perspectief. Toch zijn er meerdere factoren die bij de meeste medewerkers een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan collegialiteit: kun je jezelf zijn, kun je op anderen bouwen en werk je als team goed samen? Zo ook vertrouwen: krijg je de ruimte om met eigen ideeën invulling te geven aan het werk? Word je gewaardeerd om wie je bent en wat je inbrengt? Of wat te denken van het behalen van doelen: weet je wat het doel is van het team, wat er van jou verwacht wordt en wat de kick is zodra de doelen worden behaald?

Het is goed om als manager met het team en de individuele teamleden hierover in gesprek te gaan. Dat kan bijvoorbeeld tijdens werkoverleggen, teamdagen of jaargesprekken. Door samen van gedachten te wisselen, vergroot je het bewustzijn en bespreek je hoe werkplezier kan worden behouden of zelfs vergroot. Voor sommige verbeteringen ligt de verbeteractie bij de manager (organisatie), maar dat is geen automatisme. Ook teams en individuele teamleden kunnen verantwoordelijkheid nemen voor verbeteracties, juist omdat zij vaak direct invloed hebben op de situatie. En hoe mooi is het om zo de verantwoordelijkheid deels lager in de organisatie te leggen en zo samen te werken aan een betere werkomgeving?!

Hoe behoud je werkplezier in tijden van verandering?

Iedere organisatie heeft te maken met veranderingen. Of het nu is vanwege verbetering van de kwaliteit van zorg, veranderende wetgeving, financiële noodzaak of om andere redenen. We weten ook dat niet iedereen even makkelijk met veranderingen kan omgaan. Als gewoontedieren behouden we zaken graag zoals ze nu zijn. Hoe neem je als manager jouw team dan mee in de verandering? En hoe kun je dan het werkplezier van het team behouden of zelfs nog verbeteren?

De vraag die ik mezelf hierbij stel is: Hoe zou ik als medewerker geïnformeerd en betrokken willen worden? Dat begint met een aantal basale uitgangspunten zoals met respect benaderd worden en het eerlijke verhaal vertellen. Leg uit wat de aanleiding, reden of noodzaak is van de beoogde verandering. Vertel hoe het (tijds-) pad van de verandering er uitziet. Benoem de zaken die nog niet zeker zijn of uitgewerkt zijn. Benoem ook waar ruimte is voor meedenken en wat daarvoor de kaders zijn. Naast deze feitelijkheden moet er ruimte zijn voor de emoties die de verandering oproept. Hierbij kun je denken aan toekomstonzekerheid, onbegrip en boosheid. Medewerkers willen hierin gehoord worden. Eenieder doorziet heel snel of de erkenning van emoties oprecht is of niet.

De factoren die het werkplezier bepalen in tijden van verandering zijn veelal niet anders dan in een stabiele situatie. Is er ruimte voor initiatieven en meedenken? Kunnen medewerkers kansen zien in de verandering? Door het verbinden van de organisatiedoelen met individuele doelen van de medewerker ontstaat er draagvlag en kan het werkplezier een impuls krijgen!

Tot slot:

Werkplezier gaat vooral ook om het samen lol maken. Gewoon eens lekker schaterlachen.  Lachen verbindt, kan heerlijk relativeren en bovendien komen er ook nog eens gelukshormonen vrij!

Geschreven door Paul ten Brink

—————————————————————————————————————-

Heeft u een vraag over samenwerken in de zorg of kunnen wij u ergens anders mee helpen? Laat uw gegevens achter  op onze contactpagina en wij nemen z.s.m. contact met u op. U kunt ons ook bereiken op 06-58935723 of via karsten@businesscares.nl