Antonius Ziekenhuis

Vanaf oktober 2021 is Karsten Straatman projectleider van het project ‘Medicijndispenser’ bij Antonius in Sneek. Wat begon als een pilot om een aantal cliënten en wijkteams te laten kennismaken met het gebruik van een ‘Medicijndispenser’, is inmiddels een project waarbij alle 31 wijkteams worden getraind om de dispenser voor alle geschikte cliënten beschikbaar te maken. Antonius levert thuiszorg in de breedste zin (ZVW, WLZ, Wmo, PGB, particulier) met alle thuiszorgdiensten in (gespecialiseerde) Verzorging en Verpleging, Begeleiding aan 4000 chronische zieken, kinderen en ouderen, als regioaanbieder in Friesland.

Inzet technologie voor nog meer zorg in de omgeving van de patiënt

Net als veel andere thuiszorgorganisaties heeft Antonius te maken met een toenemend aantal cliënten en personeelstekort. Hier wordt op ingespeeld door een doelmatiger inzet van medewerkers, via het gebruik van innovatieve digitale middelen. Als projectleider heeft Karsten samen met zijn projectteam na een periode van voorbereiding in november 2021 een medicijndispenser geïntroduceerd bij de Thuiszorg. “De inzet van een medicijndispenser helpt om de druk op medewerkers te verminderen en alle cliënten voor nu en in de toekomst de zorg te bieden die nodig is voor een goede kwaliteit van leven”, aldus Karsten.

Dankzij de inzet van de medicijndispenser kunnen cliënten langer zelfstandig wonen en krijgen meer eigen regie over hun medicatiegebruik. Tegelijkertijd vergroot de dispenser de therapietrouw van cliënten. De medicijndispenser zorgt dat op het juiste moment de juiste medicatie wordt uitgegeven en verbetert een stiptere inname. Daarnaast controleert het apparaat op de juiste medicatie en geeft een licht- en geluidssignaal als het tijd is voor de medicatie. Wordt de medicatie niet op tijd uitgenomen dan gaat er een signaal naar de servicecenter die contact opneemt met de cliënt of daarna het wijkteam.

Innovatie oplossing voor zowel medewerkers als cliënt

Karsten vertelt: “Het is een leuk, leerzaam en dankbaar project met een aansprekende innovatie oplossing voor zowel medewerkers als cliënt. Je ziet snel resultaat omdat de inzet van de medicijndispenser direct invloed heeft op de zorgverlening en het dagelijks leven van de cliënt”.

Als projectleider begeleidt Karsten het projectteam, is hij verantwoordelijk voor de realisatie van de gestelde doelen en legt hij de verbinding met de diverse stakeholders binnen en buiten Antonius. Zijn achtergrond in zorg en ICT en ervaring met innovatieprojecten helpen hem. Het project begon als pilot, met een voorbereidende fase waarin een projectplan en businesscase werden gerealiseerd, het zorgproces werd vastgelegd en opleiding van de deelnemende wijkteams werden verzorgd. Vervolgens werden de eerste medicijndispensers ingezet bij cliënten, met positief resultaat. Voor Antonius reden om het project te verlengen en als vervolg op de pilot de medicijndispenser beschikbaar te maken voor alle geschikte cliënten.

Een mooi voorbeeld van samen met een zorg organisatie werken aan de zorg voor morgen.

Enthousiast geworden en wil jij ook werken aan de zorg van morgen? Bekijk dan onze vacatures.

Meer weten over medicijndispenser?
Kijk hier naar onze mogelijkheden.