Flashback naar de toekomst

Onlangs kreeg ik een flashback naar een strategiesessie van een aantal jaren geleden. We waren binnen een zorgorganisatie bezig om een nieuwe strategische koers te gaan formuleren. In de fase van informatie verzamelen spraken we diverse groepen uit de organisatie. Die dag schoven we aan bij een aantal zorgprofessionals. We kwamen in gesprek over wat hen drijft, welke aspecten zij belangrijk vinden en hoe zij de toekomst zagen.

We hadden binnen dit zorgteam in de ouderenzorg al eens een pilot gedaan met een zorgrobot, en diverse e-health tools waren al in gebruik. Tijdens de brainstorm stelde ik de vraag: “Stel dat je alles kan wensen, geld, plaats en tijd speelt geen rol, wat helpt jou in je dagelijkse werk.” Er kwamen allerlei mogelijke en onmogelijke zaken voorbij. Eén van de zorgprofessionals keek me opeens aan en zei: “Een eigen robot voor iedere medewerker, die allerlei klussen uitvoert, en mij ontzorgt en ondersteunt, zodat ik niks vergeet!” Met in mijn achterhoofd een plaatje van een robot op wieltjes, die constant achter je aanhobbelt, moest ik lachen. We spraken er nog wat over door, maar zagen dit nog niet snel gebeuren. Toch hebben we het meegenomen in ons toekomstbeeld van toen, zonder het plaatje in te vullen, maar wel voor te sorteren op een soort robotisering.

De zorg loopt niet altijd voorop met innovaties, dat weten we nu wel. Toch is de robot waar we een aantal jaren geleden over droomden, en hard om lachten, dichterbij dan ooit. Misschien niet zoals in de cartoons, op wieltjes achter je aan hobbelend. Maar wel in allerlei slimme tools, software en e-health. Innovaties gaan sneller dan ooit, vanuit diverse hoeken wordt zelfs geadviseerd om wat af te remmen. De technologische ontwikkelingen stapelen zich op en gaan razendsnel. Je moet actief werken om het bij te houden. De media staan er bol van, neem bijvoorbeeld Artificiële Intelligentie en ChatGPT, te veel om nu op in te gaan.

Al deze nieuwe ontwikkelingen hebben diverse doelen, afhankelijk van de context. Ze zijn er op gericht om onder andere een verbetering te brengen in productiviteit, probleemoplossing, kwaliteit van leven, communicatie, duurzaamheid en om het leuker te maken. Per saldo moet het in een zorgorganisatie positief bijdragen aan de centrale missie. Ik hoop dat de technologie gaat helpen om het methodisch werken te ondersteunen, en om processen te borgen en te versterken. Met als doel een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van zorg.

Even terug naar de robot waar we een paar jaar geleden om moesten lachen. Misschien is deze nu dichterbij dan we kunnen bedenken. Gelukkig hebben we er toentertijd al op voorgesorteerd en diverse pilots uitgevoerd, zo kunnen we nu snel overgaan tot implementatie. Ik moest er toen om lachen, maar deze flashback leerde mij om te blijven dromen, en voorsorteren op toekomstige mogelijkheden die we ons nu nog niet kunnen voorstellen.

(Geschreven door  Bernard de Bruin)