De laatste dag van de e-healthweek is alweer aangebroken en daarmee ook de laatste blog in deze week. Een laatste bespiegeling over de vele mogelijkheden die deze ontwikkeling biedt.
En die mogelijkheden zijn legio. Maar willen we de mogelijkheden van e-health optimaal benutten, dan zullen we dit als betrokkenen moeten faciliteren.
En daarmee verplaats ik de aandacht van digi-vaardig van patiënt en professionals naar de digi-aardigheid van de oplossing, de organisatie of de financiering. De aandacht verplaatsen van “als jij nu zorgt dat je hier goed mee kunt werken, zal je ervaren wat een prachtige oplossing dit is”, naar “wij hebben deze oplossing maximaal gefaciliteerd en daardoor hebben we het mogelijk gemaakt om het maximale uit de oplossing te halen”.
Kijkend naar de financiering, geldt voor een e-health toepassing dat er inmiddels een aantal betaalregels zijn ontwikkeld. Zo kan een herhaalconsult op afstand, screen-to-screen consult, belconsult of schriftelijke consultatie geregistreerd worden. Ook is er de mogelijkheid om telemonitoring en klinische zorg thuis te registreren. Kortom, er zijn inmiddels specifieke (via de betaalregels) en meer algemene middelen (via de transformatiegelden) beschikbaar, om de inzet naar meer digitale zorg mogelijk te maken. Vanuit financiering zou je dus kunnen zeggen dat deze redelijk digi-aardig is.
En hoe zit dat dan met de inkoop van e-health door zorgaanbieders? De ervaring leert dat deze sterk gericht is op producten die bij de deur van de zorgaanbieder worden afgeleverd en binnen de muren worden gecontroleerd en gebruikt. Maar wat doe je met de inkoop en medische en technische controles, wanneer je zowel de levering van de techniek als het gebruik van de devices door patienten buiten de muren plaats vindt? Een ander aspect van de inzet van e-health is medisch support. Wie kijkt daarin naar (meet)resultaten die komen uit de e-health devices, hoe organiseer je dat en waar kunnen patiënten terecht met medische vragen, voortkomend uit het gebruik van e-health?
Voor deze laatste twee processen lijkt de digi-aardigheid nog niet heel groot.
Kortom genoeg reden om elkaar op te roepen tot DOESDIGI-AARDIG. Ongetwijfeld zijn er hele mooie voorbeelden van zorgaanbieder, zorgverzekeraars, opleiders en leveranciers die het dit heel aardig doen. Laten we die met elkaar delen, zodat niet alleen de e-healthweek, maar heel 2020 steeds digi-aardiger wordt.
Businesscares
Dokter Stolteweg 72
8025 AZ Zwolle
Tel: 038-2340444
E-mail: info@businesscares.nl
KvK nummer: 660 64 031
Schrijf je hier in voor een abonnement op onze blogs: