• Over ons
    • Anderen over ons
  • Interim management
  • Werving & selectie
  • Advies
  • Solutions
    • LMS
    • E-Learning
    • Coaching
    • Enneagram
    • Corona Check
  • Blog
  • Contact
    • Werken bij

Op de dag van de verpleging verdienen ook managers in de zorg een groot applaus

12 mei 2020Wilma KochNieuws Businesscases, Ontwikkelingen gezondheidszorg

Op deze dag van de verpleging dacht ik terug aan het artikel dat ik recent in het Financieel Dagblad las waarin Harry Garretsen en Janker Stoker, beiden hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, ook applaus vroegen voor de managers in de zorg.

In deze tijd, waarin wij het er allemaal over eens zijn dat verpleegkundigen en artsen niet genoeg gewaardeerd kunnen worden en een enorme opgave leveren tegen de strijd tegen het coronavirus, is het opvallend dat managers nooit in dat rijtje worden genoemd.
Vanzelfsprekend, zou je kunnen zeggen, immers het management behoort niet tot het primair proces. En juist nu zelfsturende teams het credo is, lijkt management nutteloos en overbodig, bestaat het idee dat er steeds meer managers komen en is het niet bepaald een baan waar je trots op kunt zijn.

Deze beelden sluiten echter niet aan bij de onderzoeksresultaten waar de auteurs naar verwijzen. Zij verwijzen naar een internationaal onderzoek naar de managementkwaliteit in 1200 ziekenhuizen in zeven landen.
Het onderzoek toont een duidelijk verband aan tussen de kwaliteit van het management en de prestaties van het ziekenhuis. Hoe hoger de kwaliteit van het management, hoe lager de sterftecijfers, hoe meer tevreden patiënten en hoe lager het personeelsverloop. Een ander opvallend resultaat blijkt dat klinisch opgeleide managers beter presteren. Dit betreft dus managers die oorspronkelijk opgeleid zijn als arts of verpleegkundige.
Het loont dus erg de moeite om als zorgorganisatie te investeren in de ontwikkeling van je zorgprofessionals tot managers. En natuurlijk is het niet zo dat wanneer je een goede verpleegkundige of arts bent, je vanzelfsprekend ook een goede manager bent, maar dit is zeker ontwikkelbaar.

Mijn ervaring leert dat het enorm helpt als je als manager jouw ervaringen uit de praktijk kunt inbrengen en weet waar je het over hebt.

Ik sluit me dan ook graag aan bij de afsluitende woorden van de auteurs van het artikel, waarin zij een oproep doen om wanneer we weer applaudisseren voor het zorgpersoneel, ook te klappen voor al die managers die medeverantwoordelijk zijn voor de goede zorgkwaliteit in Nederland, juist ook op deze dag!

labels: blog, businesscares, dag van de verpleging, gezondheidszorg

Gerelateerde artikelen

Superwoman of samen willen en samen doen = samenwerken

10 juni 2021Wilma Koch

Stilstaan is achteruitgang?

25 augustus 2020Wilma Koch

De e-health oplossingen zijn voor handen, laten we ze met beide handen aangrijpen.

30 januari 2020Wilma Koch

Archieven

  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • juni 2021
  • december 2020
  • augustus 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • oktober 2019
  • juli 2019
  • mei 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018

Categorieën

  • Businesscares
  • Nieuws bij onze klanten
  • Nieuws Businesscases
  • Ontwikkelingen gezondheidszorg
  • Ziekenhuizen

Inschrijven

Schrijf u hier in voor de Businesscares Blog
Loading

Contact

Businesscares
Dokter Stolteweg 72
8025 AZ Zwolle
Tel: 038-2340444
E-mail: info@businesscares.nl
KvK nummer: 660 64 031

Informatie

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

Businesscares Brochure

Businesscares Blog

Schrijf je hier in voor een abonnement op onze blogs:

Loading
Email
Twitter
LinkedIn
© 2020 by Businesscares